Tervezői módszergyűjtemény

Mi történik ebben a szakaszban?

  • Információgyűjtés
  • Inspirációszerzés
  • Kontextus megismerése
  • Tananyag elsajátítása
  • Önálló kutatómunka
  • Megfigyelések
  • Empatizálás

A feltárás divergens fázis, aminek során a tanulók elmélyülnek a feladatkiírásban szereplő témában, és felhalmozzák a témával kapcsolatos, elérhető információkat. Ebben a szakaszban a csapatok először összegyűjtik, hogy mi az, amit már tudnak a témáról. Ezt követően elkezdik bővíteni a tudásukat minél több irányba, különböző forrásokat felhasználva. Nem csak a tárgyi tudást megszerzése, megértése és elmélyítése a cél, hanem az érintettek igényeinek és problémáinak megismerése és átérzése is.

Mi történik ebben a szakaszban?

  • Információk csoportosítása és elemzése
  • Szintézis
  • Konklúziók levonása
  • Összefüggések keresése
  • Problémák feltérképezése
  • Okok megértése
  • Tervezési szempontok kialakítása
  • Célcsoport(ok) kiválasztása és jellemzése
  • Tervezési feladat pontosítása

Az értelmezés a feltárást követő konvergens fázis, amelynek során a csapatok rendezik a felhalmozott információkat, és ezek alapján meghatározzák a célkitűzéseiket. Ez a szakasz akkor sikeres, ha történik valamiféle „megvilágosodás”, tehát igazán megértjük a probléma okait. A szakasz végére úgy fogalmazzuk át az eredeti feladatkiírást, hogy az már tartalmazza felismeréseinket és közösen meghatározott tervezési szempontjainkat is.

Mi történik ebben a szakaszban?

  • Ötletek felsorolása
  • Inspirálódás
  • Ötletek kombinálása
  • Csoportosítás
  • Vizualizálás
  • Ötletek értékelése

 

Az ötletelés szintén divergens fázis, de ezúttal már nem meglévő információkat, hanem újszerű ötleteket gyűjtenek a csapatok. Segítsünk a csapatoknak abban, hogy minél több megoldási javaslattal álljanak elő az értelmezési szakasz végén pontosított problémafelvetésre! Ebben a fázisban nagyon fontos a kreatív gondolkodás, de ne lepődjünk meg rajta, ha az első ötletek nem lesznek kimondottan újszerűek. Természetes, hogy először az ismert megoldások merülnek fel. Éppen ezért ne is ragadjunk le az első ötletnél, még akkor sem, ha az jónak tűnik. Hagyjunk időt a csapatoknak, és vessünk be különböző technikákat, hogy el tudjanak szakadni a megszokott, sztereotip válaszoktól!

Mi történik ebben a szakaszban?

  • A legjobb ötletek kiválasztása
  • A koncepció meghatározása
  • Modellezés
  • Kipróbálás
  • Visszajelzések begyűjtése
  • Továbbfejlesztés
  • Értékelés

A kidolgozás az egyik legaktívabb és legélvezetesebb szakasz. Ilyenkor az ötletek kézzelfoghatóvá válnak, és az alkotás öröme még a passzívabb tanulókat is cselekvésre ösztönzi. Ebben a fázisban a kiválasztott ötletekből koherens koncepciót kell kovácsolni, amelyet vizualizálni és modellezni kell. A legfontosabb ebben a szakaszban, hogy tesztelni tudjuk az ötleteinket, és a csapaton kívülről is érkezzen olyan visszajelzés, amely beépíthető a terv továbbfejlesztésénél.

Scroll to top