DEFINÍCIÓ – A perszónához készíthető térkép, amelyen azt ábrázoljuk, hogy egy adott helyzetben a perszóna mit lát, mit hall, mit gondol és mit érez, valamint, hogy milyen igényei és problémái merülnek fel.
FUNKCIÓ – Mint az elnevezés is mutatja, abban segít, hogy valaki más helyzetébe bele tudjunk helyezkedni, és az ő nézőpontjából tudjuk végiggondolni egy szituáció minden tényezőjét.
MIKOR HASZNÁLJUK – Különösen jól jöhet ez a módszer, ha olyan csoportot vizsgálunk a projektünk során, amelyről nincsen saját tapasztalatunk, és nem is tudunk könnyen ilyenre tapasztalatra szert tenni. (például milyen érzés lehet mozgássérültnek, vaknak, madárnak, honfoglaláskori magyarnak vagy kínainak lenni?)
IDŐ – Perszónánként 15-20 percet érdemes adni a kidolgozásra.
LÉPÉSRŐL-LÉPÉSRE
- A csapatok kiválasztanak egy perszónát, akinek a helyébe akarják képzelni magunkat.
- Kiválasztják a vizsgálandó szituációt (például első nap az iskolában).
- Kitöltik az empátia térképet, az észlelési tapasztalatokkal kezdve (mit lát? mit hall?).
- Folytatják a térkép kitöltését a gondolatok és érzések felírásával.
- A végén megfogalmazzák a perszóna problémáit és igényeit.
TIPP – A feladatot megkönnyíti, ha a csapatok először eljátsszák a perszónát a kiválasztott helyzetben, és csak utána kell kitölteni a térképet, a fiktív karakter szempontjából leírva az eljátszott szituációt.
KELLÉK – Empátiatérkép lapok, ceruza, filctoll.