DEFINÍCIÓ – Olyan, egyszerű anyagokból felépített, kézzelfogható eszköz, amely az ötletet valamilyen módon kipróbálhatóvá, tesztelhetővé teszi. A prototípus általában a tervezett eszköz első verziója, de lehet egy nagyobb tárgy kicsinyített modellje, egy rendszer elemeit ábrázoló térbeli építmény vagy egy jelenet eljátszását segítő tárgykészlet is.
FUNKCIÓ – Az ötletek kézzelfoghatóvá tétele segíti, hogy még jobban kidolgozzuk a részleteket, a tesztelés során pedig visszaigazolást kaphatunk arról, hogy az ötletünk valóban működőképes, hasznos és kielégítő a célcsoportunk számára. A tesztelés előtt viszont nem érdemes véglegesen kidolgozni a megjelenés formáját, hiszen a visszajelzések alapján akár a koncepció is változhat. Biztassuk a csapatokat arra, hogy ne az esztétikus megjelenésre, hanem a működőképességre fókuszáljanak!
MIKOR HASZNÁLJUK? – Amikor a csapatok kiválasztották az ötleteket. Nem baj, ha a koncepciónak még nincs minden részlete kidolgozva. A prototípus-készítés és -tesztelés során erre is sor fog kerülni.
IDŐ – 30-60 perc
LÉPÉSRŐL-LÉPÉSRE
- A csapatok eldöntik, hogy miről készítsenek prototípust, és meghatározzák, hogy mit akarnak megtudni a tesztelés során.
- Begyűjtik a megfelelő anyagokat a modellek elkészítéséhez.
- Közösen összeállítják a prototípusokat.
TIPP – A prototípusok modellezhetik a teljes ötletet vagy annak csak egy részét. Ha a tervezés eredménye valamilyen nem kézzelfogható dolog, akkor is érdemes kiválasztani egy megvalósítható részt (egy eseménynél a plakát, a meghívó vagy a helyszín makettje lehet ilyen részlet).
KELLÉK – Megtisztított háztartási hulladék (például Tetrapack doboz, PET-palack, műanyag flakonok, kupakok, parafa dugók, újságpapír, kartondoboz, fonal- és anyagmaradékok, tojástartó, szívószál, műanyag evőeszköz), hurkapálca, zsinór, színes papír, olló, ragasztó, lyukasztó, tűzőgép, ragasztópisztoly, cellux, alkoholos filc.